Door de politieke machtsverschuivingen wereldwijd is het niet alleen van belang te beschikken over een goede maritieme infrastructuur, zoals hierboven aangestipt, maar ook om deze goed te beschermen. Het gaat dan niet alleen over energieinstallaties, maar ook over bijv. onderwaterinfrastructuur voor datakabels. De commerciële scheepvaart speelt daarmee een onmisbare rol in de veiligheid en autonomie van Europa.
De EU heeft een geavanceerd vervoers- en energienetwerk nodig dat slim gebruik maakt van de beschikbare ruimte. In de Europese wateren zijn nog lang niet alle kansen benut om de beperkte ruimte voor wegen en spoor op het land te ontzien.
Ook vanuit de klimaatuitdaging is zeescheepvaart een verstandige keuze. Vervoer over water is (nu al) de minst vervuilende wijze van transport voor grote volumes.
Illustratie: Posities van zeeschepen van KVNR-leden in Europese wateren (januari 2024)
Het opschalen van beschikbaarheid van schone energiedragers (nieuwe, schone brandstoffen) is hard nodig. Om te beschikken over de benodigde schone energiedragers, kan de EU niet zonder internationale handelsafspraken. Bij de benodigde innovaties horen ook oplossingen die het verbruik van brandstoffen terugdringen (efficiëntie) evenals de slag naar Europese standaardisatie voor het aanbieden van walstroom voor lage vermogens. De overheid heeft bovendien een aanjaagfunctie om investeringen in ontwikkeling en opschaling van innovatieve technologieën te bevorderen.
De zeevaart maakt onderdeel uit van een breed en divers maritiem ecosysteem. Zeevarenden nemen ervaring en maritieme kennis mee wanneer ze van boord gaan en hun loopbaan voortzetten bij bijvoorbeeld de walorganisatie van een rederij, een scheepsbouwer, een zeevaartschool, een maritiem onderzoeksbureau of de overheid. Een sterke duurzame zeevaart heeft kundige mensen nodig die een maritieme loopbaan ambiëren en beschikken over de vaardigheden van de toekomst. Europese middelen voor (om)scholing van bestaande werknemers en inclusieve werving van nieuw talent zijn essentieel voor het succes van deze transitie.
Het benutten van kansen voor de economie kan alleen met een Europees integraal plan voor scheepvaartroutes, windparken en andere offshore infrastructuur. Nu in toenemende mate activiteiten plaatsvinden in de mariene ruimte, zoals de Noordzee, is samenwerking en afstemming een vereiste voor een veilige ruimtelijke indeling. Daarbij denken we aan beschikbaarheid van scheepvaartroutes, windparken en andere offshore infrastructuur.
Mondiale afspraken en wet- en regelgeving zorgen nu al voor bestendigheid van sociale afspraken en een steeds veilig en schoner wordende sector. Zulke afspraken vormen het fundament voor een wereldwijd gelijk speelveld voor de internationale scheepvaart. Bij de totstandkoming van Europees beleid voor de zeevaart dient daarom altijd rekening te worden gehouden met het mondiale karakter van de bedrijfstak.
Illustratie: Wereldhandelsvloot van 68.039 zeeschepen, geordend naar aantal schepen o.b.v. scheepsmanager
Tegelijkertijd is de Europese Unie ambitieus in het reduceren van de uitstoot van schadelijke broeikasgassen. Ambities die ook door de industrie worden uitgedragen. Elke dag worden daarin concrete stappen gezet. Zeeschepen zijn tussen 2008 en 2018 al 21 tot 29 procent efficiënter gaan varen, zo blijkt uit de IMO 4th Greenhouse Gas Study uit 2020. En er moet meer gebeuren. Tegelijkertijd vraagt dit flinke investeringen voor nieuwbouw én in de bestaande vloot (retrofitting). Toegang tot private en publieke financiering én innovatieregelingen voor zowel kleine als grote reders zijn randvoorwaardelijk voor het realiseren van duurzame zeeschepen. Dit heeft betrekking op nieuwbouwschepen én het ombouwen van bestaande schepen.