KVNR-leden wordt geadviseerd de vrijstellingen en vergunningen aan te vragen via Mijn KVNR. Hiervoor moet wel worden ingelogd. Dit biedt u meer gemak bij het aanvragen en beheren van uw vergunningen.
Om niet-EU/EER kapiteins aan boord van Nederlandse vlagschepen aan te kunnen stellen, is voor kapiteins een speciale vergunning nodig. De Regeling Tewerkstelling niet-EU/EER-Kapiteins (RTK) is een privaatrechtelijke regeling die is afgesloten tussen de KVNR, de VWH, het SMW, de NEMEA en Nautilus International. Kapiteins met een nationaliteit van een aantal landen die buiten de EU of de Europese Economische Ruimte (EER) liggen, kunnen worden tewerk gesteld aan boord van zeeschepen onder Nederlandse vlag. Voordat een dergelijke kapitein op een Nederlands schip tewerkgesteld kan worden, moet hij in het bezit zijn van een Nederlands vaarbevoegdheidsbewijs van erkenning als kapitein.
Eén van de eisen waaraan voldaan moet worden voordat het Kiwa kan overgaan tot afgifte van het vaarbevoegdheidsbewijs van erkenning is dat de scheepsbeheerder bij wie de buitenlandse kapitein dienst gaat doen in het bezit is van een zogenaamde RTK-vergunning. In tegenstelling tot de regelingen die de toelating van niet-EU-scheepsgezellen en -officieren regelen (de RAZ respectievelijk de RTO regelingen), bevat de RTK geen bepalingen over (de hoogte van) de loon- en arbeidsvoorwaarden van de niet-EU/EER-kapiteins. De RTK geldt alleen voor de koopvaardij en derhalve niet voor zeegaande baggerschepen. Voor deze categorie schepen is een separate regeling.
Informatie hierover kunt u verkrijgen bij de Vereniging van Waterbouwers.
Er wordt per niet-EU/EER-kapitein een aparte vergunning afgegeven. Op de vergunning staan de naam- en adresgegevens van de scheepsbeheerder en de naam, geboortedatum, nationaliteit, geldigheidsduur van de buitenlandse vaarbevoegdheid en de geldigheidsduur van de vergunning vermeld. De vergunning is in de Engelse taal gesteld. De RTK-vergunning wordt afgegeven op basis van de Regeling Tewerkstelling niet-EU/EER-kapiteins (RTK). De partijen bij de RTK hebben een beperking aangebracht in het aantal nationaliteiten dat als kapitein dienst mag doen.
Voor o.a. de volgende nationaliteiten kan een RTK-vergunning worden aangevraagd: Australië, China, Filipijnen, India, Indonesië, Nieuw-Zeeland, Oekraïne, Russische Federatie en Zuid-Afrika. Dit betekent dat als een kapitein de nationaliteit heeft van één van de 21 landen waarmee Nederland een overeenkomst inzake erkenning van vaarbevoegdheden heeft afgesloten maar de betreffende nationaliteit niet voorkomt op bovenstaande lijst, er voor hem geen RTK-vergunning zal worden afgegeven en dus ook geen Nederlands vaarbevoegdheidsbewijs van erkenning. Als voor een kapitein die de nationaliteit heeft van één tot de EU of EER behorende landen een vaarbevoegdheidsbewijs van erkenning wordt aangevraagd bij het Kiwa, is er geen RTK-vergunning nodig.
Voorwaarden voor afgifte van een RTK-vergunning
- De scheepsbeheerder heeft geen Nederlandse eerste officier(en) in dienst die naar zijn oordeel in aanmerking kom(t)(en) voor promotie tot kapitein.
- De scheepsbeheerder verklaart dat er geen geschikte Nederlandse kapiteins op de Nederlandse arbeidsmarkt beschikbaar zijn.
- De aanstelling van niet-EU/EER-kapiteins op schepen onder Nederlandse vlag leidt bij de scheepsbeheerder niet tot gedwongen ontslag van Nederlandse kapiteins.
- De scheepsbeheerder moet voldoende wervingsinspanningen ontplooien om Nederlandse kapiteins en officieren in dienst te nemen. Deze eis geldt niet ten aanzien van scheepsbeheerders die hun schepen op het moment van beoordeling van de vergunningsaanvraag minder dan 2 jaar geleden onder Nederlandse vlag hebben gebracht.
De wervingsactiviteiten worden als voldoende beoordeeld als de scheepsbeheerder de volgende drie wervingsactiviteiten ontplooit:
- het bieden van stageplaatsen voor Nederlandse stagiairs van zeevaartopleidingen;
- het in dienst hebben of nemen van Nederlandse junior officieren;
- het bieden van een carrièreperspectief aan Nederlandse officieren tot en met kapitein of hoofdwerktuigkundige;
én tenminste één van de volgende drie wervingsactiviteiten ontplooit:
- het deelnemen aan open dagen van zeevaartscholen of andere studiebeurzen of beroepenmarkten;
- het plaatsen in of boven de sterkte van zogenaamde her- of zij-intreders;
- het participeren in promotiecampagnes voor het maritieme beroep.
Kosten
De scheepsbeheerder moet medewerking verlenen aan de in opdracht van de minister van Infrastructuur en Waterstaat jaarlijks uit te voeren onderzoeken naar de werkgelegenheid in de Nederlandse zeescheepvaart.
Rederijen die een strategisch personeelsbeleid voeren, kunnen bij de tweede aanvraag voor dezelfde niet-EU-kapitein een RTK-vergunning met onbeperkte looptijd krijgen. Wel moet er jaarlijks aan de RTK-commissie een aantal gegevens worden verstrekt.
Kosten RTK-vergunning In de RTK-regeling is naast het vergunningstelsel een aantal afspraken gemaakt over maatregelen en activiteiten om de instroom van Nederlandse officieren in de zeescheepvaart te vergroten respectievelijk de uitstroom ervan te beperken. In dit kader is in artikel 7 van de regeling afgesproken dat voor de tewerkstelling van niet-EU/EER-kapiteins per arbeidsplaats per kwartaal aan boord die door deze kapiteins worden bezet, of voor het aantal kapiteins als met de scheepsbeheerder is overeengekomen, een bijdrage zal worden gedaan aan het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de Zeescheepvaart (O&O fonds).
De hoogte van de bijdrage aan het O&O fonds is thans € 125 per kwartaal per niet-EU/ EER-kapitein.