Conventionele bancaire financiering is niet altijd voldoende voor het financieren van schepen met vernieuwende technologie. Daar komt bij dat er zowel kapitaal nodig is voor hele innovatieve emissieloze projecten alsook voor schepen die substantieel zuiniger zijn, maar nog niet emissieloos varen. Met de energietransitie en de ouder wordende vloot, verwacht de KVNR met enkele jaren een piek in de financieringsbehoefte. Een breder palet van financiers, naast meer banken, kan soelaas bieden.
Met de toekenning van gelden uit het Groeifonds voor het Maritiem Masterplan komen er subsidies vrij voor innovatieve en emissieloze schepen. Een zeer mooie eerste stap. Om de transitie verder door te zetten, zijn er ook middelen nodig voor een grote groep reders die de bestaande vloot efficiënter willen laten varen. Voorts is de beschikbaarheid en de veel hogere prijs van schone brandstoffen een uitdaging. Carbon contracts for difference kunnen daar een rol spelen. Het toepassen van nieuwe technologieën op grote(re) schaal en de toegang tot beschikbare en competitief geprijsde schone brandstoffen, leidt naar verwachting tot economisch haalbare en voor financiële instellingen beter financierbare oplossingen.
Het besef dat de Zeevaart een essentieel onderdeel is van nagenoeg alle supply chains, en daarmee van enorm belang is voor de Europese economie begint voet aan de grond te krijgen. Interesse vanuit publieke en private financiers in de verduurzaming van de zeevaart is meer dan aanwezig. Om de komende jaren effectief te verduurzamen, is transitie financiering nodig. Daarvoor hebben we nieuwe structuren nodig om ook het kleine en grote MKB met de innovatiekracht te behouden.
Op Nederlands en Europees niveau is voldoende kapitaal beschikbaar voor groene projecten waarbij te denken valt aan zowel private financiering van banken en fondsen als publieke financiering van Invest NL of de EIB . Ook middelen vanuit het Nationaal Groeifonds en het Klimaatfonds bieden nieuwe kansen. De uitdaging is om deze middelen op de juiste manier en timing met projecten van Nederlandse reders te verbinden. Specifieke aandacht is er voor het MKB.