Deze MSW-richtlijn heeft tot doel dat de EU-lidstaten de samenwerking tussen de bevoegde autoriteiten, zoals douane-, grenscontrole-, volksgezondheids- en transportautoriteiten, verdiepen om de meldingsformaliteiten in de EU verder te vereenvoudigen en te harmoniseren, en om elektronische systemen voor gegevensoverdracht en informatie-uitwisseling zo optimaal mogelijk te gebruiken, met het oog op een voor zover mogelijk gelijktijdige verwijdering van belemmeringen voor het zeevervoer en de instelling van een Europese maritieme ruimte zonder grenzen.
De huidige MSW-richtlijn heeft de afgelopen jaren niet – zoals wel beoogd – tot een afname van de administratieve lasten aan boord geleid, maar juist tot een sterke toename. Dit kon gebeuren omdat de verschillende EU-lidstaten en hun havens een eigen invulling aan de MSW-richtlijn gaven en daar ook de ruimte voor hadden. Dit geeft tot op de dag van vandaag grote frustraties bij kapiteins, bemanning en reders.
Na grote druk van de sector is de Europese Commissie enkele jaren geleden een hersteltraject gestart. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een nieuwe EU-verordening 2019/1239 tot instelling van een Europees maritiem éénloketsysteem (‘EMSWe-verordening’).
Het hoofddoel van deze verordening is ‘geharmoniseerde regels te geven voor de verstrekking van voor een havenaanloop vereiste gegevens, met name door ervoor te zorgen dat de gegevens aan elk Europees maritiem éénloketsysteem op dezelfde wijze kunnen worden gemeld. Deze verordening heeft eveneens tot doel de informatiedoorgifte tussen melders, betrokken instanties en de aanbieders van havendiensten in de aanloophaven, en de overige lidstaten te vergemakkelijken.’