Het valt de KVNR allereerst op dat het hier veelal om theoretische scheepsrecyclingcapaciteit gaat. Het valt ook op dat er buiten de EU veel minder mogelijkheden zijn om EU-gevlagde schepen te laten recyclen dan binnen de EU. Buiten de EU zijn daardoor te weinig EU-goedgekeurde scheepsrecyclinginrichtingen om een geografisch wijdverspreide dekking over de wereld te realiseren.
In november 2020 heeft de Europese Commissie geconstateerd dat de EU-scheepsrecyclingverordening niet effectief is omdat veel EU-gevlagde schepen net voor de recycling worden omgevlagd naar een niet-EU-vlag.
Volgens de KVNR zouden de beperkte reëel beschikbare capaciteit binnen Europa en de te beperkte mogelijkheid om buiten de EU een schip te laten recyclen daar mogelijk mede debet aan kunnen zijn. De KVNR heeft - net als andere partijen die de reders vertegenwoordigen - jaren geleden bij de totstandkoming van de verordening al aangaven dat regionale regelgeving geen oplossing is voor mondiale problemen. Het internationale Hongkongverdrag en niet de Europese scheepsrecyclingverordening is het juiste instrument voor het reguleren van de recycling van schepen. Dit is de eerste reden waarom de EU-scheepsrecyclingverordening ineffectief is. Daarnaast moet helaas worden geconstateerd dat het aantal door de EU goedgekeurde sloopwerven binnen en vooral buiten de EU tekortschiet in capaciteit en geografische spreiding. De KVNR heeft daar - net als andere partijen die de reders vertegenwoordigen – al enkele jaren zorgen over geuit. Schepen met een EU-vlag varen veelal wereldwijd en reders moeten wereldwijd hun schepen op een verantwoorde manier kunnen laten recyclen. Helaas is het zo dat de scheepsrecyclinginrichtingen die door de EU zijn goedgekeurd vooral binnen de EU liggen en slechts enkele scheepsrecyclinginrichtingen buiten de EU zijn gelegen. Het is jammer dat de EU aan EU-gevlagde schepen en aan scheepsrecyclinginrichtingen strenge eisen stelt voor de recycling, maar niet heeft geholpen om binnen en vooral buiten de EU voldoende mogelijkheden voor verantwoorde recycling te creëren. En dan bedoelt de KVNR:
- voldoende scheepsrecyclingcapaciteit. Dat is niet slechts een optelsom van alle theoretische scheepsrecyclingcapaciteit in light displacement tonnes (LDT), maar gaat ook over de afmetingen van de schepen en de scheepsrecyclinginrichtingen: niet ieder schip van 300 meter kan bij iedere scheepsrecyclinginrichting gerecycled worden.
- een goede geografische spreiding (wereldwijd) van scheepsrecyclinginrichtingen die door de EU zijn goedgekeurd, om te voorkomen dat een reder zijn schip een complete wereldreis moet laten maken om bij een goedgekeurde scheepsrecyclinginrichting te komen. In sommige gevallen kan een schip dat gerecycled moet gaan worden simpelweg geen wereldreis meer maken. Omvlaggen naar een niet-EU-vlag is dan vaak een voor de hand liggende en soms zelfs de enige mogelijke oplossing.
De Europese Commissie heeft in november 2020 aangegeven dat de huidige EU-scheepsrecyclingverordening herzien en aangepast moet worden:
- De Europese Commissie wil een financiële prikkel of instrument (‘financial incentive’) aan de verordening toevoegen waarmee het financiële voordeel van recyclen bij een scheepsrecyclinginrichting die niet is goedgekeurd door de EU (‘bruin recyclen’), ten opzichte van het recyclen bij een scheepsrecyclinginrichting die is goedgekeurd door de EU (‘groen recyclen’), wordt weggenomen.
- De Europese Commissie wil ook de reikwijdte van de verordening verbreden door het concept “EU beneficiary ownership” aan de verordening toe te voegen.
De Europese Commissie stelt ook voor dat deze herziening van de verordening uiterlijk in 2023 moet zijn afgerond.
De KVNR vindt dat:
- De EU moet afzien van een financieel instrument waarmee het financiële voordeel van recyclen bij een scheepsrecyclinginrichting die niet is goedgekeurd door de EU, ten opzichte van het recyclen bij een scheepsrecyclinginrichting die wel is goedgekeurd door de EU, wordt weggenomen.
- De EU daarentegen juist moet inzetten op:
- het uitbreiden van de capaciteit van EU-goedgekeurde scheepsrecyclinginrichtingen: voldoende scheepsrecyclinginrichtingen in aantal en omvang (om schepen van allerlei afmetingen te kunnen ontvangen) die geografisch gezien goed verspreid zijn over de wereld.
- het verbeteren van de manier waarop in met name Zuidoost-Azië schepen worden gerecycled, en niet op het de facto wegvagen van deze lokale industrie aldaar door een financieel instrument in te stellen waardoor reders hun schepen daar niet meer zullen laten recyclen. De EU moet helpen om ‘bruin recyclen’ in Zuidoost-Azië te veranderen in ‘groen recyclen’, in plaats van het elimineren van scheepsrecycling in Zuidoost-Azië.
- De EU de werkingssfeer van de verordening niet moet uitbreiden van EU-vlag naar ‘EU beneficiary ownership’.