De internationale scheepvaart moet voldoen aan internationale regelgeving om zorg te dragen voor een veilige en schone zeevaart. Wet- en regelgeving bestaat op nationaal en Europees niveau. Maar voor de scheepvaart is mondiale regelgeving het belangrijkst. Dit is voor schepen voornamelijk geregeld via de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en voor zeevarenden via de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO).
Toezicht op naleving van deze eisen is de verantwoordelijkheid van de overheid van het land waar het schip is geregistreerd. Niet alle landen nemen deze taak even serieus. Hierdoor ontstaat de kans op onveilige situaties met eventuele milieuschade tot gevolg.
De internationale eisen kosten de reder ook geld om aan de vereiste standaard te blijven voldoen. Schepen waarbij de standaarden niet worden gehandhaafd kunnen varen tegen lagere tarieven waardoor het level playing field wordt verstoord.
Internationaal is afgesproken dat havenstaten buitenlandse schepen die in hun territorium komen mogen controleren op de internationaal geldende standaarden. Indien de aangetroffen gebreken zodanig zijn dat de veilige vaart of het milieu in gevaar kunnen komen kan het schip worden aangehouden en moeten eerst de zaken op orde worden gebracht voor het weer kan vertrekken.
In de wereld zijn door buurlanden Memoranda (MOU’s) afgesloten om op het gebied van Port State Control samen te werken. Hierdoor ontstaan vangnetten die veel groter zijn waardoor het voor slechte reders moeilijker wordt om te opereren. Deze samenwerking vergroot ook het level playing field.
Door diverse MOU regio’s worden jaarlijkse statistieken bijgehouden over het aantal aanhoudingen en geconstateerde gebreken per vlagstaat. Bij een goede notering zullen schepen uit dat betreffende land minder vaak geïnspecteerd worden en omgekeerd. Deze statistische gegevens worden ook door andere partijen zoals bv. financiers, verladers etc. gebruikt om afwegingen te maken met welke partij in zee te gaan.
De KVNR streeft naar een hoge notering van de Nederlandse vlag in de statistieken. Onze vlag staat voor kwaliteit en is daar om bekend. Al is er veel ruimte voor verbetering.