Duurzaam opereren vraagt ook om een bijdrage van de maritieme sector ten aanzien van de wereldwijde plasticvervuiling van oceanen en waterwegen. Dit zijn de kaders van de ‘klimaat triple A’ van de Nederlandse reders:
ANDERS VAREN - Verdere optimalisatie van bestaande middelen in de maritieme logistieke keten is noodzakelijk. Het gaat dan o.a. om een energie-efficiënte inzet van de zeeschepen zonder technologische aanpassingen. Dit vereist een omslag in denken van alle partijen in de logistieke keten, zoals havens, verladers en terminals.
AANGEPASTE SCHEPEN - Het technologisch aanpassen van bestaande schepen en het inzetten op technologische ontwikkelingen bij de bouw van duurzame schepen is de tweede pijler. Innovatieve scheepsontwerpen dragen daar aan bij.
ALTERNATIEVE BRANDSTOFFEN, MATERIALEN EN SCHEEPSDESIGN - De reders werken toe naar alternatieven voor brandstoffen en klimaat neutrale voortstuwing om richting ‘zero emission’ te gaan. Het gaat dan om het verkennen en testen van alternatieve brandstoffen die nu niet of heel weinig gebruikt worden. Ook wordt samengewerkt om tot nieuwe innovatieve ontwerpen voor schepen te komen waarbij gebruik wordt gemaakt van andere - en gerecyclede - materialen.
De Klimaat triple A voor de zeevaart kan alleen worden bereikt als stappen worden gezet op het gebied van (inter)nationaal beleid, financiën en innovatie:
Een consistent overheidsbeleid voor de lange termijn, ondersteund door robuuste en op risico gebaseerde handhaving in havens en op zee, biedt reders meer zekerheid om ‘groene innovaties’ in de zeevaart door te voeren.
Nieuwe verdienmodellen zijn de basis voor investeringen en samenwerking in de maritieme sector die leiden tot een ‘groene’ vloot, waarbij gerichte (inter)nationale subsidiemogelijkheden de introductie van nieuwe technieken
versnellen.
Om concrete stappen richting een ‘zero emission’ zeeschip te zetten, is het essentieel om te investeren in innovatie, pilots en het betrekken van universiteiten en kennisinstellingen.